VANLIGA FRÅGOR OM KIROPRAKTIK

VILKA BESVÄR OCH SMÄRTTILLSTÅND KAN EN KIROPRAKTOR BEHANDLA?

En kiropraktor behandlar främst funktionsstörningar i leder som orsakas av obalans i kroppens rörelsemönster. Orsaken bakom obalansen kan vara repetitiva rörelser över lång tid, plötsliga rörelser som kroppen inte är förberedd för, stress och skador av olika slag. Har du fler frågor om kiropraktik? Kontakta oss!

#stop

VILKA ÅKOMMOR BEHANDLAS HOS KIROPRAKTORN?

Nacke – huvudvärk, stelhet, ont i nacken, nackspärr, yrsel
Bröstrygg/revben – trötthet, stelhet, svårt djupandas, smärta
Ländrygg/bäcken – ryggskott, stelhet, ont i höften/ljumsken, ischias
Skuldror – nedsatt rörlighet axel, spänningar, musarm
Arm/hand – tennis- och golfarmbåge,
Ben/fot – knäskador, stelhet i fötter, hälsporre/tendinit

#stop

HUR KAN JAG VETA ATT KIROPRAKTIK FUNGERAR?

Dagens kiropraktik är en modern medicinsk vetenskap, som ingår som en av flera i Världshälsoorganisationens organ för medicinsk vetenskap, CIOMS. För att få detta erkännande krävs det att behandlingsmetoden uppvisar hög säkerhet och att dess behandlingseffekt är vetenskapligt dokumenterad.

#stop

VARFÖR SKA KIROPRAKTORN HAR EN INTERNATIONELLT GODKÄND UTBILDNING?

För att kunna ge kiropraktisk behandling på ett effektivt och säkert sätt, krävs det förutom djupgående teoretiska kunskaper goda tekniska färdigheter. Att utveckla detta kräver mycket träning, något som de internationellt godkända utbildningarna tillhandahåller. Att kiropraktorn har en solid teoretisk och praktisk utbildning är en förutsättning för säker behandling, precis som inom den övriga sjukvården.

#stop

ÄR KIROPRAKTIK EN SÄKER BEHANDLINGSMETOD?

Ja, kiropraktik är en mycket säker behandlingsmetod när den utförs av en kvalificerad kiropraktor. Studier har entydigt visat att allvarliga komplikationer i samband med kiropraktorbehandling är sällsynta, mer sällsynta än vid behandling med mediciner.
Men som vid all annan verksam behandling kan patienten få reaktioner på den kiropraktiska behandlingen. Vanligast är lokal ömhet kring behandlingsstället. Undersökningar visar dock att de flesta reaktioner uppstår kort tid efter behandling och beskrivs som lätta till måttliga och av kort varaktighet.

#stop

HUR VET JAG ATT KIROPRAKTORN ÄR KOMPETENT NOG ATT BEHANDLA MIG?

En legitimerad kiropraktor med utländsk utbildning har fem års universitetsstudier med fokus på leder, muskler och nervsystem. Dessutom minst 6 mån praktik inom svensk hälso- och sjukvård. En kiropraktor med denna bakgrund är även grundligt utbildad i differential diagnostik. Detta är mycket viktigt då vissa sjukdomar även kan ge symptom som ryggsmärtor, nacksmärtor, huvudvärk etc. l Sverige är det Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation (LKR) som samordnar legitimerade kiropraktorer med utländsk utbildning och arbetar för att den internationella standarden ska bli allmängiltig här. Kontakta oss om du har fler frågor om kiropraktik!

FRÅGOR OM HUVUD-, RYGG- OCH NACKBESVÄR

KAN KIROPRAKTORN TA HAND OM MIN ONDA RYGG SÅ ATT DEN BLIR BRA?

När du uppsöker en kiropraktor för akuta eller kroniska ryggbesvär kommer han eller hon först att undersöka dig för att kunna ställa en diagnos. Om den visar att kiropraktik är en lämpliga behandlingen för de aktuella besvären kan behandlingen påbörjas. l annat fall kommer kiropraktorn att hänvisa dig till den vårdgivare som är bäst lämpad att behandla de besvär du har.

#stop

KAN KIROPRAKTORN TA HAND OM MIN ONDA NACKE SÅ ATT DEN BLIR BRA?

Många besvär i nacken kan behandlas mycket effektivt med kiropraktik. Om de besvär du lider av är av ett sådant slag att kiropraktisk behandling inte är lämplig, kommer din kiropraktor istället att hänvisa dig till den vårdgivare som är bäst lämpad att behandla de besvär du har.

#stop

KAN KIROPRAKTORN BOTA HUVUDVÄRK?

Kiropraktik kan visa goda resultat i behandling av såväl nackrelaterad huvudvärk som spänningshuvudvärk och migrän. Det kan vara ett gott alternativ för att undvika medicin inducerad huvudvärk.

#stop

GÖR DET ONT ATT FÅ RYGGEN BEHANDLAD AV EN KIROPRAKTOR?

Första behandlingstillfället är oftast inte direkt skönt för de flesta som söker har ju ont när de kommer. Men det är oftast möjligt att ge en effektiv behandling även på akuta s.k. ryggskott, nackspärr och revbens dysfunktion. De flesta mår dessutom bättre direkt efter behandlingen. Det är dock vanligt med lokal ömhet kring behandlingsstället samma dag. Undersökningar visar dock att de flesta reaktioner uppstår kort tid efter behandling och beskrivs som lätta till måttliga och av kort varaktighet. Har du fler frågor om kiropraktik? Tveka inte att kontakta oss!

#stop

HUR LÅNG TID TAR DET ATT BEHANDLA MINA BESVÄR MED KIROPRAKTIK?

Det finns inget enkelt svar på hur lång tid eller hur många gånger man behöver behandling eftersom alla fall är unika. Men vår forskning pekar tydligt på att det ska kännas en klar skillnad efter 4 behandlingar för att det ska vara meningsfullt att fortsätta. Vid tillfälliga akuta besvär kan symptomen försvinna fortare. Detta betyder dock inte alltid att problemet är färdigbehandlat.
En viktig faktor som påverkar behandlingsresultatet  är patientens allmänna hälsotillstånd så som ålder, träning, familje- och arbetssituation, sjukdom, stress etc.

#stop

KAN JAG FÅ KIROPRAKTORBEHANDLING NÄR JAG ÄR GRAVID?

Ja, det är bra att få behandling om man har ont hellre än att bli passiv. Dessutom är inte allt foglossning som många tror. Pågående forskning pekar på positivt samband vid kiropraktor behandling och mindre besvär under graviditeten.

#stop

KAN MAN FÖREBYGGA BESVÄR MED BEHANDLING?

Genom att komma för översyn någon gång per år kan de som tidigare haft återkommande akuta besvär klara sig utan dessa. För de som bara blir stela mer gradvis slipper de känna tröttheten och den molande värken som annars ofrånkomligt kommer efter ett tag.
Vill man se det i ett vidare perspektiv så får man bättre kontakt med hur kroppen mår och kanske tänker mer dagligdags på att vara mån om den.