Den kanske vanligaste anledningen till att en person vänder sig till en kiropraktor för behandling är ryggsmärta och nackbesvär. Det är inte ovanligt att ha ont i i ryggen. För det mesta sitter värken i ländryggen som är den nedre delen av ryggen. Men en del kan få besvär i den övre delen av ryggen som kallas bröstryggen. Många gånger går värken över men om besvären återkommer och blir värre kan det vara nödvändigt att söka hjälp.

Ryggskott

Värk och ont i ländryggen kan visa sig på olika sätt. Det brukar börja med en svag värk som ökar gradvis. Vanligtvis ökar värken när ryggen utsätts för belastning. Det är inte ovanligt att ryggen utsätts för skada vid en sidovridning eller ett lyft. När så sker kallas det för ryggskott och innebär att personen erfar en låsning samt kramp i ryggmusklerna. Smärtan kan vara stark, huggande, molande eller skärande och en del upplever det som att ryggen håller på att gå av. Om du känner av värk i ländryggen i kombination med bensmärta är detta vanligtvis symptom lumbago-ischias. Vanligtvis strålar smärtan från ländryggen ner i benet ända ner till foten. Ischias innebär att personen har en inflammation eller irritation i ischiasnerven.

Ryggbesvär

När du drabbats av ryggbesvär är det rekommenderat att leva som vanligt men med vissa ändringar i din vardag. Det är viktigt att du motionerar och tränar eftersom ryggvärk inte kan vilas bort. Gå gärna på promenader, simma och/eller utför övningar som tränar dina rygg- och magmuskler. Det finns däremot saker du ska undvika att göra såsom tunga lyft samt vridningar i sidled. Undvik att göra upprepade rörelser som innebär att du böjer ryggen som exempelvis dammsugning under möbler eller annan städning. Hos städföretaget Vardagsfrid kan du få hjälp med att städa ditt hem till bra pris. Du kan själv bestämma vad du vill ha städat och hur ofta du vill ha städhjälp. Hos Vardagsfrid kan du även få hjälp med fönsterputsning, flytthjälp, storstädning samt kemikaliefri städning. Genom Vardagsfrid kommer du få ett effektivt hemstäd på dina villkor och slipper bekymra dig över att hålla ditt hem snyggt och rent. Vardagsfrid erbjuder städhjälp i Uppsala, Norrtälje, Västerås och Stockholm.

Smärta

Smärta, oavsett ålder, innebär att något är fel. Genom värk och smärta talar din kropp om för dig att det finns ett problem. De allra flesta kommer att ignorera smärtan till en början genom att till exempel ta mediciner. Men om värken återkommer och kanske blir värre bör du söka hjälp. Att ignorera smärta i din rygg kommer att förvärra problemet och värktabletter kommer endast att dämpa symptomen. Modern sjukvård har egentligen inte mycket att erbjuda annat än provtagning, röntgen och mediciner. Därför rekommenderar fler och fler läkare för patienter att söka behandling hos en kiropraktiker, naprapat eller fysioterapeut som kan hitta de verkliga orsakerna till värk och smärta.

En kiropraktor kommer att undersöka dig och justera dina kotor så att du kan återfå normal rörlighet. En behandling kan göra underverk redan under första behandlingen men tyvärr återkommer problemen ofta med tiden så det kan krävas återkommande behandlingar under lång tid.